simophotography.jimdofree.com Blog Feed

Het mooie einde (di, 20 sep 2016)
Hier zijn we dan met m’n aller aller aller aller laatste blog. Tasmanië, een mooie afsluiting van een fantastisch jaar. Na een korte vlucht land ik in Hobart waar ik mijn auto ook gelijk kan op halen een gloednieuwe automaat staat voor me klaar. Ik koop wat boodschappen en ga gelijk maar een stuk rijden, geen idee waar naar toe maar dat zien we vanzelf wel. Uiteindelijk slaap ik op een camping aan de rand van het Mount Field National Park. De volgende ochtend maak ik een mooie wandeling en ga dan wat lunchen en koop ik een parkenpas voor alle parken in Tasmanië twv 60 dollar. Daarna rij ik het park in en rij bijna een half uur de berg op naar Lake Dobson. Heel mooi en heel veel sneeuw. Daarna rij ik door naar de Gordon dam een plek waarbij de rit er naar toe mooier was dan de dam zelf.   Daarna rij ik weer een stuk en ga ik Lake St. Clair bezoeken na weer een wandeling wil ik graag slapen maar de kosten zijn nog hoger dan een hostel. Gelukkig mag ik op het terrein van een hotel slapen en nog gratis ook. De vriendelijke eigenaar geeft me nog wat tips voor de volgende dag. Helaas is het hotel uitgestorven. Dus ik kijk wat films en ik bel met mam en oma. Daarna slaap ik weer in mijn auto. Ik kan de bank behoorlijk vlakklappen dus dat ligt nog best relaxed. Ben ook wel te lui om de tent op te zetten hahaha.   De volgende dag word ik vroeg wakker eet mijn ontbijtje en rij naar straham via Queenstown 2 plaatsen waar helemaal niks te doen is maar het auto rijden is hier in Tasmanië echt fantastisch. Wel kon ik nog een boottocht doen en een beroemde treinrit maken. De treinrit is een route geweest die werd gebruikt door de mijnwerkers. Jammer genoeg was die treinrit zo duur dat ik die oversla. Beetje chagrijnig rij ik door omdat het zo duur was, kom ik een beetje laat aan in het Cradle Mountain NP. Ik besluit wat luxe te doen en boek een hostel kamer om weer eens te douchen en een goede nachtrust te krijgen. Morgen staat er een wandeling van 12 uur op de planning.   Op naar de historic kitchenhut van Cradle Mountain een super mooie wandeling met kleine meertjes mooie bergpassen. Helaas als ik er ongeveer 3,5 uur op heb zitten is het zicht zo slecht dat ik de paaltjes niet meer zie (er is ook geen wandelpad meer). Bij de Marions Lookout stop ik even, De temperatuur is flink gedaald er ligt sneeuw. Ik twijfel of ik wel door moest gaan omdat het zo mistig was. Toch wil ik nog verder op dat moment komt er een vrouw uit de mist zetten. Ze zei dat het te gevaarlijk was om nog door te gaan zij was van plan een 7 daagse wandeling te maken. Ik besluit ook maar om te keren, maar ik heb daarna nog om dove Lake een wandeling extra gemaakt, heel erg mooi. In de na middag rij ik nog een uurtje naar Sheffield waar ik bij de MAC wat eet en heel goed van de wifi gebruik heb gemaakt. Ik kon gebruik maken van een gratis camping net buiten het centrum.   Dan door naar Bay of fires via Launceston ik maak veel korte wandelingen en geniet vooral van de ongelofelijke mooie natuur in Tasmanië. In Launceston is een kloof ontstaan waarbij die uitmond op een rivier. The Bay of Fires staat bekend om zijn rode stenen door het verroeste ijzer in de stenen. Daar overnacht ik ook in het National park op een gratis camping. De volgende dag maak ik een mooie auto rit langs de kust op naar het Freycinet NP Wineglass bay absoluut prachtig! Een mooie wandeling waar ik ook weer enorm van geniet mooi uitzicht over de baai. Ik besluit om nog verder te lopen naar de baai zelf. Helaas met de auto rit erbij heb ik te weinig tijd om nog verder te lopen ik besluit de dag te eindigen in Sorrel morgen naar Port Artur en omgeving.   Via een paar mooie plekjes langs de kust beland ik uiteindelijk bij Port Artur wat bekend staat als het strafkamp dorp. Vanaf de 18e eeuw werden daar Engelsen gevestigd om daar hun straf uit te ’zitten’. Voor zitten was geen tijd omdat er gewerkt moest worden. In de loop der jaren is daar een heel dorp ontstaan met verschillende gebouwen die zo hun eigen functie hadden. Een van de meest bijzondere gebouwen was de gevangenis. Een gevangenis in een gevangenis. Dit was dus bedoeld voor mensen die zich ook niet in Port Artur konden gedragen. Het bijzondere aan deze gevangenis was dat de gevangenen niet mochten praten, een masker op kregen en ook geen contact met elkaar mochten hebben. Je totale identiteit werd dus ontnomen. Ook nog een mooie boottocht gemaakt langs het eiland van de doden(waar alle gevangenen werden begraven).   En dan is dit alweer de aller laatste plaats die ik bezoek Hobart, helaas is het weer zo dat wandelen er niet echt meer in zit, maar ik rij nog wat rond, loop over de markt en rij nog Mount wellington op. Ik slaap in een hostel en de volgende dag lever ik de auto in en vlieg ik terug naar Sydney om 2 dagen later naar huis te vliegen. Helaas was het wat kort maar heb ik een hele mooie indruk van Tasmanië gekregen.     De reis naar huis was lang, maar op Schiphol stond een hele brigade mij op te wachten wat heel leuk was. Nu ben ik al weer een maand thuis. Backpack opgeruimd en kleren weer in de kast. Deze reis of liever gezegd dit jaar is voorbij gevlogen. Maar ik ben blij en trots dat ik dit heb mogen doen.   Ik wil jullie allemaal bedanken voor de berichtjes belletjes en aandacht. Hopelijk hebben jullie ook een beetje met mij mee gereisd door Australië en Nieuw-Zeeland via deze blog. Ik denk dat er ooit nog wel een vervolg komt van een volgend avontuur. Nu ben ik vooral bezig met solliciteren en het Nederlandse leven weer op te pakken.     Liefs Siebren
>> meer lezen

Work, work, work and travel :) (Tue, 02 Aug 2016)
Work, work, work, Travel!!!! Hallootjes. Hier zijn we maar weer eens met een update over de afgelopen 2(!) maanden. Die stonden om het kort te houden uit werk met wat uit stapjes. In mijn vorige blog had ik jullie verteld dat ik werk had gevonden in Darwin. Het was op een prachtige locatie namelijk Lake Bennett. Het enige meer of rivier in Northern Therotory waar geen krokodillen zitten. Het fijne daarvan dat we in de 30 graden toch een duik konden nemen na het werk in het meer. Heel bijzonder dus. De werkzaamheden waren verschillend maar het meeste stond ik in de keuken en het mooie was, ze zou mijn second year regelen. Omdat de eigenaresse net alles had over gekocht was er nog geen chef wel was zij degene die wel een aardige potje kon koken. Op een avond stond ik er samen met een vriend alleen voor. En werd er verwacht dat ik zou koken en een menu met 4 hoofd gerechten zou maken. Er hadden 25 gasten gereserveerd. Ik kan van mezelf zeggen dat ik leuk kan koken maar om mij nu chef te noemen… Affijn ik de koeling en een menu gemaakt. Aan het einde van de avond kreeg ik alle borden leeg terug en zelfs een paar complimenten over de geweldige steak met huisgemaakte rode wijn saus. Haha misschien een carrière switch???naast dat het een resort is, is er ook een gebied die beschikbaar word gesteld voor scholen en samen met mijn collega’s verzorgen wij de activiteiten. Mountainbiken, Klimmen, kanoën/kayakken, minigolven. Ik was weer verantwoordelijk voor het koken. Best een aardige klus voor ongeveer 100 mensen te koken. Op het resort staat een huis waarin de werknemers(backpackers) na 4 weken in moesten trekken. Helaas was het totaal niet klaar. Geen airco, vies en het had zeker een lik verf nodig. Ik ben daar, naast andere activiteiten, een week bezig geweest om alles voor te bereiden. Alles was spik en span en we waren klaar om over te huizen. En dan krijg ik via een secretaresse te horen dat ik me spullen kan pakken. Omdat er niet genoeg werk meer was. Heel jammer want het was echt een leuke baan met leuke collega’s. Na 3 terug te zijn geweest in Darwin, wat heel gezellig was ben oude bekenden, besluit ik om van 22 op 23 juni in de nacht terug te vliegen naar Sydney. Al ik aankom in het vertrouwde hostel kan ik gelijk diezelfde dag werken en ik heb voor de week erop ook gelijk werk. Eerst maar even bijslapen in de middag werken en meeten met een oude bekende tim. Dat weekeind gaan we goed uit en praten we bij. Die week erop werk ik voor een keuken en kasten bedrijf die alles op maat maakt. Ik schuur planken en bezorg de kasten en keukens naar locatie. Dan krijg ik op donderdag avond een belletje of ik mee ga naar een farm om te werken voor een fencingbedrijf(hekken/schuttingen). We hebben gratis accommodatie en verdienen 800 dollar per week. Helemaal top. De accommodatie is 40 minuten van het bedrijf en daarom hebben we een ute(auto met grotelaadbak) waarin we gratis mogen rijden. We slapen op een boerderij en daar zijn ook drachtige koeien die ik moet verzorgen. Wat betekent 3x per nacht eruit om te checken kalfjes bijvoeren en wat hekreparaties doen heel leuk. Alleen bleef er maar wat knagen. Ja ik heb mezelf weer verwend(mag toch??). Het enige deel van Australië dat ik nog niet had gezien is het eiland Tasmanië. Ik besluit (alweer) een vliegticket te boeken en een auto te huren voor die tijd. Dat staat zaterdag al te gebeuren. Ik zal daar tot zaterdag 13 augustus zijn. Om dan nog al mijn zaken te regelen om 17 augustus het land uit te gaan. Nee niet naar een nieuw land, maar naar huis. Ja echt, naar huis. Heel raar omdat te zeggen. 19 augustus zal ik landen op schiphol. Tis ongelofelijk snel gegaan. Ik ga hier nog 2 weken genieten van dit mooie land. En dam zit het er echt op. Er komen nog 2 blogs aan 1 van Tasmanië en weer thuis, dus die hou je nog te goed. Als ik thuis ben zullen er een hoop foto’s online komen maar dat laat ik dan nog weten!! Groetjes Siebren

Roadtrip!!!!! (Mon, 23 May 2016)
Weer een update vanuit het nog steeds warme, of liever gezegd snik hete Australië. Officieel gaan we hier de winter in maar daar merken we weinig van. Temperaturen van 25 graden zijn hier in Perth normaal. Het werk vinden is lastig, heel lastig. In 3 weken heb ik zo'n 50 sollicitatie brieven en cv's verstuurd en geen enkele response gekregen van een van de bedrijven. Ondertussen is het wel super gezellig in het hostel. We ondernemen veel. Van stranddagen tot een video maken voor een wedstrijd. En na 2.5 week wordt ik gevraagd om mee te gaan voor een roadtrip helemaal naar Darwin. Ik denk er over na en zeg ja. Als ik geen werk vind in Darwin is het een fantastische afsluiter van mijn trip. Ik heb dan in 10 maanden, op het zuidwesten en het eiland Tasmanië na, heel Australië gezien en een hele mooie trip door Nieuw-Zeeland gemaakt. Als het daar in Darwin eindigt ben ik een heel tevreden en voldaan mens. We beginnen te plannen en we komen uit op 4 auto's en 12 mensen. Nederlander, Australiër, Duitsers, Amerikaan, Engelsen en fransen, eerste stop pinnecles. Een natuur verschijnsel waarbij pilaren zijn ontstaan in een paar 100.000 jaar. Door slijtage dmv wind en zand. De volgende dagen kamperen we gratis. En is er een auto bij gekomen met 3 extra mensen. Door wikicamps een app waarop alle campings van Australië staan. Dan komen we aan in het Kalbarri np. We wandelen, zien nature's window. En genieten vooral van elkaar door veel te lachen. De volgende stop is sharkbay waar we een paar nachten verblijven ook gaan we een moeilijke 4wd route rijden met 2 auto's. En dan gebeurt het natuurlijk. We komen vast te zitten. En dan heb je weer de Australische vriendelijkheid. Eerste half uur zelf moeten kloten omdat er simpel weg niemand was. Maar de eerste auto stopt en trekt ons uit het zand. Daarna rijden we nog 100 meter en maakt de andere auto een 4wd schakelfout. De auto beweegt geen cm meer. Ik besluit om over te gaan naar de andere auto en laat 2 andere meiden overstappen in de andere auto. We hebben geen bereik dus moet de andere auto een sleepwagen bellen. Dit kan wel eens een lange nacht worden omdat het ook al half 5 was en we op het verste punt van de route waren. Een paar auto’s vragen of we hulp kunnen gebruiken en vertellen dat er niks aan te doen is. In middels is het donker. Maar dan zien we licht. Een van de auto’s is terug gekomen. 4 mannen van in de 30 a 40 hebben hun gereedschap gepakt en zijn terug Gereden. Na een klein uurtje rijd hij weer. We gaan naar hun camping wat aan de route ligt van de track. We krijgen eten en een paar biertjes. De helden van de dag. De volgende dag brengen ze ons voorbij  het lastigste stuk. We willen ze geld aanbieden maar ze slaan het af. Ze bedanken ons voor de gezellige avond. Mooi! Daarna blijven we nog 2 dagen om op de reparatie van een andere auto waarbij de kosten zijn opgelopen tot 700 dollar waardoor hij de helft van zijn geld kwijt zou raken. Ik besluit met de pet rond te gaan en in totaal hebben we 320 dollar voor hem als verassing toen hij met z’n auto terug kwam. Hij wist niet wat hij moest zeggen. Dan Coral Bay. De plek waar je vanaf het strand zo het rif in zwemt. En daar gebeurt het, ik zie mijn eerste waterschildpad. Samen met Ben volgen we hem voor wel 20 minuten. Een soort van persoonlijke rondleiding door het reef waar we weer hele grote koraal zien met prachtige kleuren. Op de terugweg richting strand zien we ook nog een witpunthaai. Een haai van ongeveer 2 meter die ongevaarlijk is. Ook al eet hij gewoon vis. We genieten volop van het strand en het lekkere weer. Ook besef ik me dat het over een aantal weken zo kan afgelopen zijn. Maar dat zette ik zo snel mogelijk uit m’n hoofd en blijf ik genieten.  De afwisseling van gratis (plekken in de middle of nowhere) en betaalde plekken wordt leuk afgewisseld. Koken wordt elke avond door iemand gedaan. Eten een simpele tonijnpasta of lekkere pannenkoeken met spek en kaas. En het mooie eraan: het is veel goedkoper omdat we de kosten delen. Op naar de volgende plek Exmouth. Daar gaan we snorkelen met walvishaaien. De grootste vis van de zee. En groot is ie. We zijn een volle dag op het water. Snorkelen bij 2 reefs en snorkelen 5x met een walvishaai 4x met een haai van 4 meter en 1x met een haai van 10 meter. Deze walvishaaien zijn ongevaarlijk voor mensen. Het eet namelijk alleen plankton en kleine kreeftjes. Als we op de boot zijn zien we ook nog een tijgerhaai. Wat een ervaring rijker! Ook bezoeken we het Cape Range national park. Mooie gezichten en heel mooi snorkelen weer vanaf de het strand. Karijini national park is de volgende stop waar we 3 nachten verblijven. We zwemmen bij watervallen in mooie kreken en doen een stevige klasse 5 wandeling(klasse 6 is moet je touwen hebben)  van 4.5 uur van 9 km naar de top van een 1235 meter hoge berg. Dan maken een lange auto rit tot de nacht valt. Volgende dag vroeg op om naar voor sommige de laatste plaats, Broome, te gaan. Daar zien we een van de mooiste zonsondergangen en gaan we uiteten. En dan krijg ik goed nieuws. Een van mijn mede roadtrippers heeft werk gevonden op een resort vlak bij het litchfield national park een uur van Darwin vandaan, en ze zoeken nog meer mensen. We nemen afscheid wat beat raar is na 4 weken of zelfs 2 maanden elkaar elke dag  gezien te hebben. Nu zijn we dus op weg naar Darwin. Al 2 dagen 9 uur per dag in de auto. 1900 km totaal. Dan slapen we nog vlak na Katherine en de volgende dag gaan we nog 2 dagen naar het litchfield national park. Dan op zondag de 22e naar Darwin om alles te wassen en ons voor te bereiden op het werk. Wat betekent dat ik nog lekker langer kan blijven in dit prachtige land. Tot wanneer dat zien we wel weer. En zo zie je dat elke dag een nieuwe verassing kan hebben. Misschien dat ik daar als ik terug ben ook meer aan gaan denken. En misschien kunnen jullie dat ook doen. Geniet van elke dag want elke dag geeft nieuwe ontdekkingen en verassingen. Groetjes uit het mooie Australië.
>> meer lezen

Back to luxury (Sun, 10 Apr 2016)
  Jullie hebben vast al wel een hoop verhalen gehoord van mijn ouders, maar toch wil ik ook even mijn kant van de reis vertellen. Met een kleine spanning zit ik op het vliegveld. Ik bel even met oma en dan het vliegtuig in. 3 uurtjes en ik ben er. Ik had verwacht dat pap en mam er al stonden maar die hadden wat vertraging dus kon ik ze mooi opwachten om ze het mooie Australië te zien.   Heel leuk hoor dat ze komen, maar toch ook wel benieuwd, gaat het wel leuk worden. 7 maanden alleen reizen is toch een hele andere ervaring dan samen met mijn ouders of vrienden. Aangekomen in het appartement heb ik mijn eigen kamer WOW dat heb ik in 7 maanden niet gehad heeeeeeeerlijk. We drinken even wat en gaan dan Melbourne in. Ik vertel ze over alle normale dagelijkse dingen en de echte australische dingetjes en dangetjes. Dag 2 mooi naar de botanical gardens en het olympisch park  geweest (had ik nog niet gezien). De daarop komende dagen de great ocean road en de grampians. Pap en mam kijken hun ogen uit en ik geniet vooral van hun aanwezigheid. Vertel ze veel over het backpackleven en persoonlijke verhalen en merk vooral aan mezelf dat ik wat slordiger wordt in dingen (niet alles in m’n dagrugzak gestopt). Komt ook wel omdat alles geregeld wordt of al is. Ik heb in de afgelopen weken nergens aan hoeven denken qua slaapplaats en eten, wat gewoon heel erg fijn was. Op naar Adelaide wat nieuw was voor mij om de 4wd op te halen voor kangaroo island en the red center. Die dagen waren super leuk weer om juist weer een nieuw stuk Australië te zien. Van de groene heuvels tot de wat dorre vlaktes. Het heeft veel geregend in het midden van het land dus de vlaktes zijn veel groener dan normaal, heel bijzonder maar wij beseffen het wat minder denk ik. Langste droge periode was 3 jaar geen regen.   Dan vliegen we al naar Perth waar ik opzoek ga naar een baan voor een paar maanden. We gaan nog naar rottnest island en naar de gevangenis van fremantle. En dan vliegen ze al weer weg. Net als ik alleen reis ging dit ook weer super snel! hier onder een paar persoonlijke hoogtepunten J       Het 4wd rijden op kangaroo island, de wijnkelder die we bezocht hebben in een van de wijnstreken van Australië, alle mooie appartementen, het lekkere eten, de cameltour bij uluru, snorkelen bij rottnest island. En vooral dat pap en mam er gewoon weer eens waren. Ik had het echt niet willen missen dat ik hun dit prachtige land heb mogen laten zien. Want ik geniet nu ook weer zonder hun elke dag van Australië. Helaas zit er al weer bijna 2/3 van op.   Het werk zoeken hier in Perth is alleen zo dramatisch dat ik met 8 andere een roadtrip naar Darwin van 6300 km ga maken. Kamperen mooie plekken zien en dan hopen dat ik in Darwin wat vind. Anders gaat mijn trip iets eerder stoppen vanwege de financiële kant van het reizen.   We zie  wel hoe het allemaal gaat lopen als het eindigt in Darwin ben ik een tevreden mens. Heb heel Australië gezien 2 maanden door Nieuw-Zeeland en 4 weken met m’n ouders. Veel mensen ontmoet en heel veel meegemaakt. Jullie horen vanzelf wel hoe het loopt. Ik ga proberen om hier zo lang mogelijk te blijven. Niet om weg te blijven uit Nederland, echt niet hoor, maar puur omdat het backpacken gewoon heel erg bij mij past.   X

Groen, groener, wildst (Wed, 24 Feb 2016)
  Zo! Na de foto’s komt er ook maar gelijk een blog, geluksvogels.   Na abel tasman gaan we naar Westport en besef me dat ik al weer meer dan 3 weken in nieuw Zeeland ben. De tijd gaat snel! De busritjes zijn alles behalve vervelend, een leuke sfeer en een fantastisch uitzicht. We komen aan in Westport en daar is eigenlijk niet zoveel te doen. We gebruiken deze overnachting om naar Frans jozef te gaan. Het slapen is wel heel leuk, het is in een gigantische villa!   Volgende dag hebben we om 7 uur de bus, dus om 6 uur gaat de wekker. Nee alles behalve vakantie haha. We stoppen onderweg voor een koffie en komen rond een uurtje of 4 aan in Frans jozef. En daar is het op z’n zachts gezegd klote weer. Ik zou hier een helikoptervlucht gaan maken over de gletsjer en daar dan vervolgens ook over gaan wandelen. Eerst maar  m’n tas dumpen en onbeperkt pizza!! In de avond nog een biertje en dan naar bed. De volgende dag was het nog steeds slecht weer dus alles was gecanceld. Dan maar de wandeling naar het begin van de gletsjer. Samen met 2 andere Nederlandse meiden besluiten we om te gaan liften, en dat werkt. Een vriendelijk stel uit california brengt ons naar de parkeer plaats waar we vervolgens nog een uur lopen om de gletsjer te zien. Zijk nat maar wel heel mooi. Het schokkende aan de gletsjer was dat ongeveer in 7 jaar een 40% van de gletsjer is verdwenen. Terug op de parkeerplaats hebben we geluk. Er staat een shuttle bus voor guidedtours en die zat maar half vol. We vragen of we mee mochten en dat mocht!! Super koud en nat komen we aan in het hostel. Ipv van warm worden onder de douche kan het daar in een 20 persoon hottub heeeeeeerlijk! De volgende dag op naar wanaka. Een leuk plaatsje aan een meer leuk maar niet heel bijzonder. De volgende dag is het zover naar queenstown!! Maar eerst stoppen we voor 2 uur. Je kan kiezen puzzelworld of een wandeling. Ik besluit eens wat anders te doen dan wandelen en ga voor puzzelworld. Het grootste doolhof van de wereld is daar gevestigd. Daarnaast zijner allerlei optische illusies. Heel leuk om zien. Vlak voordat we bij queenstown zijn stoppen we bij de AJ Hackett Original bunjy. AJ Hackett is namelijk de eerste persoon en bedrijf die gebunjyjumped van de Eiffeltoren gesprongen en was daarna opgepakt door de politie. Nadat ik 2 sprongen heb gezien meld ik mij ook aan. Niet voor de Original maar voor de Nevis bunjy, de allerhoogste van Nieuw-Zeeland 143 meter. Daarna door naar de stad queenstown waar ik 4 nachten verblijf. Die dag erop is het gelijk zo ver de bunjy. Meteen grote 4wd bus rijden we een uur door de bergen om bij de plek te komen. Daar wordt ik ben een kleine gondel naar het midden van de kloof gebracht en stap ik over op een grotere gondel die daar standaard hangt. Vanuit daar ga ik springen. En wat een gevoel is dat zeg! Totaal anders als skydiven en misschien qua adrenaline nog leuker. Die avond is er een kroegen tocht en win ik met wc-rol-afrollen 50%korting voor een jet boot over de shotover rivier en   Het meer bij queenstown. Dat staat dus de volgende dag op de planning. Die dag daarop een even helemaal niks. Lekker in mm hostel beetje muziek maken en chillen op het strand. De laatste dag in queenstown maak ik de queenstownwalk een mooie wandeling met uitzicht over het meer en de plaats. Dan door naar een van de mooiste plekken van Nieuw-Zeeland: Milford sound. Een boottocht door de fjorden super mooi en heel indrukwekkend. Ook de slaap plek voor die nacht is bijzonder. In de middle of nowhere op een camping die draait op een generator, om 10 uur gaat hij uit en dan is het pikkedonker. Gezellig met z’n alle met een hoofdlamp op door kletsen en van de ontelbare sterren genieten. Dan door naar invercargill waar ik werkelijk niks aan vond. Dat was ook van de voren bekend. Omdat het meer om stuward island gaat. Helaas vond ik het aan de hoge kant om daar voor 1 nacht te verblijven. Dan weer terug naar queenstown, ja klopt queenstown. Het is maar een klein rondje wat je maakt in the deep South. Weer verblijf ik hier 4 nachten. Puur omdat het alles heeft. Leuke sfeer, barretjes, winkeltjes en ontzettend veel te doen. Samen ga ik met wat bekenden lugen. Rodelen op een driewieler zeg maar. Heel leuk om om je heen te kijken en te zien dat echt elke leeftijdscategorie met een big smile van die berg af gaat. Daarna weer een mooie wandeling gemaakt, dagje strand dag uitgeweest of meer haha. Ja dit was echt de leukste plaats die ik bezocht heb. Toen door naar mount Cook. De hoogste berg van Nieuw-Zeeland. In een mooi hostel wat in zijn vroegere jaren een hotel is geweest verblijven we vlak bij de berg. We maken een wandeling naar de voet van de berg. Erop kan helaas niet. Deze berg wordt ook wel Little mount everest genoemd. Veel bergbeklimmers gebruiken Mt Cook om te oefenen voor Mt everest. Bij de voet van de berg is er een gletsjer meer. En ik ben natuurlijk de enige gek die er in springt. Nu kan ik je vertellen dat ik aardig wat aan kan. Maar dit was gewoon fucking koud. Na 5 minuten moest ik er uit omdat ik merkte dat ik steeds moeilijker kon bewegen hahaha. Terug in het hostel een douche en kook samen met een meisje rijst en kip. De volgende ochtend weer vroeg op om nu naar rangitata te gaan. Eigenlijk is dit de plek om te gaan raften,maar omdat ik dat al in Australië heb gedaan sla ik het hier over. In een grote blokhut kijk ik samen onder het genot van de openbaarde en een biertje een paar goeie films. Heerlijk die dagen waar je eens niks hoeft te doen of te zien.       Dan door naar Kaikoura de plek om walvissen en dolfijnen te spotten. Nu heb ik al eens dolfijnen gespot met kajakken en merkte toen dat ik niet super enthousiast was. Dus ook hier sla ik het over.   Wel ga ik voor 25 dollar onbeperkt crayfish eten en wijn drinken. Crayfish is een soort kreeft. Die hier in Nieuw-Zeeland in een goed restaurant voor ongeveer 100 dollar per bord wordt verkocht. Wij gaan eten bij een lokal. Aangekomen bij zijn huis moet hij ons teller stellen. Hij had helemaal niks gevangen en als goedmaker mochten we heel de avond wijn en chips eten voor niks. Ik hou echt van de gastvrijheid van de mensen aan deze kant van de wereld!! Na een paar uur praten en muziek maken(ik had mijn ukelele meegenomen en dat vonden ze allemaal heel leuk), gaan we maar naar de beste fish and chips zaak van Kaikoura. En inderdaad het was heerlijk!       Dan door naar de laatste plaats van het zuidereilamd waar ik ook ben begonnen:Picton. De plaats waar de ferry aankomt van het noordereiland. Hier verblijf ik 3 nachten om te relaxen, te wandelen nog meer te relaxen, muziek maken met fransen, Brazilianen, Engelsen en Duitsers. Ook weer zo mooi van reizen alle nationaliteiten genieten van hetzelfde. Jammer dat je daarvoor naar de andere kant van de wereld voor moet gaan. Maar goed dat is een ander verhaal.       Dan de oversteek naar Wellington, de hoofdstad, op de heen weg had ik de plek niet zo goed gezien dus besluit ik ook hier 3 nachten te zijn. Ik ontmoet weet iemand die ik ook in het zuiden heb ontmoet en samen trekken we er 2 dagen op uit eerst lekker door de stad en de 2e dag door het te papa museum struinen een mooi museum over de historie van Nieuw-Zeeland en het leukste was, je hoefde er geen cent voor te betalen, wat hier heel veel is. Wel staat er dan altijd een box ton noem het maar op om een vrijwillige bijdrage te doneren. Ik doe dat dan meestal ook wel.       Dan zit het er bijna op terug naar Auckland voor de helse busrit van 11 uur. Gelukkig slaap ik veel kijk een filmpje en geniet nog van het uitzicht om mij heen(ook in de bus is het uitzicht prima!!). Aangekomen in Auckland dump ik mn spullen en ontmoet een nederlands meisjes waarmee ik die avond een drankje ging doen. De volgende dag weer een oude bekende opgezocht die ik op het zuiders eiland had ontmoet. Zij, een duits meisje, is aupair en had in de middag vrij genomen om samen met mij een stuk Auckland te bekijken. Super leuk en erg gezellig. Samen drinken we een drankje in de haven van auckland, Bedankt Erika en Emiel :D. Die dag erop niet zoveel gedaan. Lekker van het stadse leven genoten haha. En nu ben ik in het noorden bij de bay of islands in Pahia.   Morgen een bustocht en over morgen een boottocht. De laatste dagen Nieuw-Zeeland zijn begonnen.       De bus vertrekt vroeg we gaan naar cape reinga, het noordelijkste puntje van het eiland. Dit is tevens de plek waar de stille oceaan en de Tasmanië zee samen komen. Via het 90 mile Beach wat maar 60 mile lang is gaan we door om te sandboarden. Het 90 mile Beach heet zo omdat een paar honder jaar terug herders met schapen over het strand zijn gaan lopen. Die boeren liepen in 3 dagen over het strand. In die tijd liepen ze gemiddeld 30 mijl per dag. Dus 90 mijl in 3 dagen. Maar omdat door het strand lopen zwaarder is hadden ze maar 60 mijl gelopen.   Het sandboarden was echt super, met een bodyboard scheer je over het zand met een behoorlijke snelheid.   Toen naar cape reinga wat op de wereld erfgoed lijst staat. Een mooi stukje natuur en heel bijzonder om de 2 zeeën samen te zien komen en lp de terugweg fis hand chips heel erg lekker!       Aangekomen bij het hostel kom ik heel toevallig 2 oude bekende tegen uit Australië.   Samen gaan we die avond uit en kijken een filmpje super gezellig.   De volgende dag ga ik een boottocht door de bah of islands maken. Onderweg komen we een groep dolfijnen tegen wat erg mooi is om te zien. Helaas is het weer zo slecht dat we niet de ‘hole in the rock’ kunnen bekijken. Het begint zelfs te regenen. Gelukkig klaart het snel op en krijgen we ook nog wat zon te zien. In de avond ga ik stappen en tijdens het stappen komen we 2 locals tegen die een motel runnen. We worden uitgenodigd bij hun thuis en dat nemen we graag aan. Tot in de late uurtjes zijn we daar.       De volgende dag gaan we met de watertaxi naar Russen en drinken daar een biertje bij het eerste hotel dat een alcohol vergunning heeft gekregen van nieuw-Zeeland in 1840. In de middag chillen we wat op het strand. De volgende dag zit het erop helaas. Op naar Auckland waar ik nog een nacht verblijf en dan moet ik echt tot ziens zeggen. Het was ongelofelijk mooi en ik heb een hele leuke tijd gehad. Ik kom zeker nog een keer terug.       Heel toevallig had ik het zelfde vliegtuig met iemand uit nederland die ik tijdens mijn trip ontmoet had. De volgende dag spreken we en gaan bij een Thai eten. We lopen richting de haven om zones ondergang te zien. En dan staat daar een groot podium met heel veel stoelen bij het opera House.   Ik dacht, daar valt wat te doen, en dat was ook zo. Simply Red gaf een optreden. We kijken of er nog kaarten zijn, en die zijn er. Een show bekijken in je t-shirtje met 30 graden gaf echt een fantastisch gevoel. De show zelf was steen goed. Geen spijt en een leuke avond. Nu ben ik terug in collaroy voor een paar dagen en dan is net zo ver. Maandag vlieg ik om 6 uur in de ochtend naar Melbourne. En daar zal ik dan na 6,5 maand mijn ouders weer zien. Ik kijk er heel erg naar uit om dit mooie land hun te laten zien. Mijn volgende blog zal wel weer even duren haha ;)
>> meer lezen

Maori, Hobbit, groen meer en heel hard vallen (Thu, 21 Jan 2016)
  Na 2 weken ben ik al weer aan het schrijven, niet omdat ik mij verveel maar omdat er gewoon een hoop te vertellen is. Na een vlucht van 3 uur en een uur vertraging ben ik aangekomen in Auckland daar koop ik een ticket voor de bus die mij naar het centrum van Auckland brengt en afzet voor het hostel. Aangekomen bij het hostel plof ik op bed best moe. De volgende dag bel ik ff met huis in de MacDonalds regel een nieuw zeelandse sim kaart en boek ik weer een hoop tours die ik net als in Australië zal vertellen als ik het ook gedaan heb. Die avond is er een welkoms avond voor de bus super gezellig doen we een drankje en om een uurtje of 10 lig ik in bed omdat de volgende dag om half 7 de wekker gaat. Ja het backpacken is niet bepaald vakantie :p. De stray bus maakt elke dag een tussen stop daar mag je als je wilt ook langer blijven, bij deze stop doe ik dat niet. Wel gaan we een mooie waterval bekijken de briadle vail waterval. Na een korte wandeling gaan we terug naar de bus en rijden we door naar de plaats: raglan. In een prachtig regenwoud zijn er op de heuvel kamers gebouwd met een prachtig uitzicht. In de middag gaan we nog naar zee en in de avond fis hand chips J. Ik blijf nog een nacht maar helaas was er in heel rotorua geen plaats meer ivm een festival, gelukkig heb ik goede contacten met hostel eigenaren en ik wordt in een privé lodge geplaatste met lixe badkamer keuken en een heerlijk bed. De dag erop richting rotorua halverwege stoppen we bij een grot waar ik in 2,5 uur door een grot ga klimmen en abseilen. Tijdens de tocht komen we de beroemde glowworms tegen. Zoek maar even op internet. De glowworms zijn eigenlijk maden die na een paar dagen ontpoppen tot eendagsvlieg. Het licht dat ze uitstralen werkt het zelfde als vuurvliegjes. Daarna door naar  moura waar we een heuse maori avond hebben. We leren de haka, de dans die de all blacks (rugbyteam) doet. Verder een show met muziek en dans heel erg leuk.   Dan de volgende tussenstop is ook een stop waar ik langer blijf, namelijk 2 nachten. Als we aankomen in rotorua wordt ik afgezet bij de hobitonshop, ik ga namelijk naar de filmset van lord of the rings en the Hobbit. Een hele leuke dag waarbij je veel komt te weten hoeveel tijd het kost om een set te bouwen. Om een paar leuke weetjes te noemen voor de LOTR freaks. De boom boven het huis van frodo is nep, in de boom zitten 30.000 zijden blaadjes die 2 kleurig met de hand zijn gespoten.   De set is gebouwd op een stuk land van een boer, die is op dit moment dus ook aardig rijk aan het worden. Verder wordt elke dag nieuwe was opgehangen zodat er in het gras paden zichtbaar blijven. De hekken zijn met yoghurt en fijn zaagsel bewerkt om mos te creëren. En als laatste debiele is er een stuk set gemaakt maar ze 3 weken mee bezig zijn geweest en die maar 12 seconden in beeld is geweest in de extended editie op dvd in de film felloship of the rings.       In de avond gezellig muziek gemaakt met 2 Ieren. Die zelf alle twee al 3 jaar over de wereld aan het rond reizen zijn. Onder andere in Canada, USA, Australië en nu nieuw Zeeland. Ideetje……       De dag erna ben ik naar wai-o-tapu geweest een vulkanisch gebied in rotorua.   Mooie verschillende kleuren meren, geisers en rotsen. De kleuren ontstaan door de verschillende soorten mineralen in het water. Verder hangt er een lucht die je kan refereren aan rotte eieren dit komt door de H2S (waterstofsulfide). Helaas was het weer niet je van het of liever gezegt kwam het met bakken uit de lucht. Halverwege de dag klaarde het gelukkig op en kwam de zo’n zelfs even door.       Nu pak ik een andere bus dan stray omdat die weer langs een Maori plek gaat waar je flink voor moet betalen en dat een beetje zonde vind van het geld. Daarom door naar taupo met de naked bus, nee je hoeft niet naakt in de buste zitten. Het is een simpele bus. Aangekomen in taupo ga ik naar mn hostel relax ik wat en ben me psychisch aan het voorbereiden dat ik op 4,5 km hoogte uit een vliegtuig ga springen. IK GA SKYDIVEN!!!!!   Om 7 uur in de avond wordt ik door een mooie limousine opgehaald om naar het vliegveld van taupo te gaan. In de limousine moet ik op een ipad mijn gegevens invullen en tekenen dat de kans aanwezig is dat ik de grond zal aanraken zonder dat er een parachute is open gegaan. Ik waag het erop!! Daarna harnas aan en op naar het vliegveld. Ik heb alles op video laten zetten, maar die kunnen jullie bekijken als ik weer terug in Nederland ben of via mijn ouders J. Op een 10,000ft moet ik een zuurstofmasker omdat het vliegtuig niet onder druk staat. En dan is het zo ver de 15,000ft wordt behaald en ik kriig een teken om mijn benen buiten het vliegtuig te hangen. En dan springen we!! Een gevoel wat niet te beschrijven is. Ongelofelijk mooi en een fantastisch uitzicht. Op 9,000ft gaat de parachute open en mag ik ook zelf een stuk sturen.   De volgende dag in Taupo lekker relaxed gedaan beetje door het stadje gelopen en heerlijk aan het meer gezeten!       Dag erop wordt ik weer opgepikt door stray, op naar whakahoro je zegt fackahoro.   Daar gaan we naar het blueduck station. Een boerderij met een aantal cabines waar je allerlei activiteiten kan doen natuurlijk tegen betaling. Ik besluit het allemaal niet te doen en ga een heerlijke wandeling maken, zwaar maar super mooi. In de avond hebben we een feestje volgende dag vroeg op!         We gaan Mount Doom en de tongariro crossing lopen. In totaal een 23 km. Fantastisch om te zien. Mout doom kennen we ook van de lord of the rings waar Frodo de ring in jet vuur gooit. Die beklimming was voor mij net zoals voor frodo een hele uitdaging. Geen pad was er richting the summit dus helaas was het op handen  en voeten omhoog gaan, na 2,5 uur stond ik boven en wauw!!!         Wellington de hoofdstad van Nieuws-Zeeland. Ik blijf er maar een dag omdat ik er op de terug we ook nog langs ga. Klein deel van de stad gezien en dat zag er heel erg leuk uit! 19 januari nemen we als groep de ferry naar Piston, op naar het zuider eiland! Na een tocht van 3,5 uur zijn we er. De bus komt en halverwege de busrit stoppen we voor een wijn proeverij, ik koop een fles en na nog een 2,5 uur komen we aan in Marahau een klein plaatsje naast het Abel Tasman Np. Hier verblijf ik 4 dagen, mooie wandelingen, kajakken en een dagje helemaal niks. Nieuw-Zeeland stelt me niet teleur. Sterker nog het is nog mooier dan Australië. Ik geniet en het reizen gaat nog steeds prima. Groetjes!

Roadtrip, Kerst en New Years Eve (Sun, 03 Jan 2016)
  Eindelijk was het dan zo ver bob kwam! Ik merk aan mezelf dat ik het enorm leuk vind dat hij komt. Met een kleine spanning sta ik op het vliegveld van sydney, hopend dat dat hij net zo van australi”e mag gaan genieten als ik al de afgelopen tijd heb mogen doen. Als hij aankomt heeft hij gelijk een pracht kado bij zich, mijn nieuwe bril, heerlijk om na 1,5 maand weer door een normale bril te kunnen kijken. We gaan naar het hostel in het centrum die ik had geregeld zodat we alles makkelijk kunnen bekijken. We droppen zijn spullen  en gaan meteen de stad in om het opra huis en de harbourbridge te bekijken. Daarna gaan we nog naar de rocks om daar in een cafe met live band een biertje te drinken. Daarna toch wat vroeg in bed omdat we veel willen zien. Rond half 8 staan we op en eten we een luxe ontbijtje dicht bij de townhall van sydney. Die dag is vol maar we hebben ongelofelijk veel gezien: botenical gardens, skytower, ferry naar manly, manly zelf, terug naar manly, en hyde park. In de avond lopen we nog wat rond en pakken we weer een paar biertjes.   De volgende dag weer vroeg op om de auto op te halen. Een uurtje met het OV en we zijn er. Een gloednieuwe Fiat punto staat voor ons klaar. De eerste dag rijden we een stukje en gaan dan bpoodschappen doen. Aales in koeltassen met ijs. Handig dachten we, nou mooi niet, na een half uurtje staat er een behoorlijke plas water in de auto, lekke koeltas dus. Nadat we alles hadden opgeruimd zijn we door gereden naar jervis bay om daar wat te bezichtigen en te eten. Als eindbestemming voor deze dag slapen we in een lodge, in de avond doen we een mooie wandeling drinken we een biertje. De volgende dag blijven we langs de kust rijden omdat dat nu eenmaal heel mooi is om te zien en leuk om te rijden. Deze dag zitten we vooral in de auto. Want vanuitdaar zien we een heleboel. Wel stoppen we in batemansbay, merimbula en als eindbestemming lake entrence. Behoorlijk moe komen we aan en zien op de kaart dat we al bijna bij melbourne zijn. We slapen in een lodge kamperpark en de man achter de balie is net gestart heel behulpzaam geeft hij wat tips om te bekijken.  3 december: als tip van de man gaan we naar wilsons promotary np om daar een wandeling te doen, en inderdaad super mooi na ongeveer 2 uur rijden we door naar phillip island waar je gewoon over een brug moet opm er te komen. Hier slapen we in een mooi hostel, wat je merkt is dat de zuidkust een stuk duurder is om te overnachten dan de oostkust. Onderweg richting melbourne kopen we een kleine campingset: 2 tenten gasstel borden matje enz. Aangekomen in melbourne komen we in de gaos file file tolwegen die we willen ontwijken en meer file. Melbourne?? BAH! We besluiten om door te rijden en gaan voor het eerst kamperen op een camping met vrije camping plek. Een mooie sterrenhemel staat in de lucht als we genieten van ons biertje.   5 december!!! Natuurlijk weer in de auto met wat meerdere stops want hier begint de Great Ocean Road(GOR). Helemaal langs de kust en inderdaad het is echt geweldig en wil ook graag geloven dat dit een van de beste kust wegen is om te rijden. Scherpe bochten, mooie kliffen en ruige golven. We stoppen in anglesea, lorne, apollo bay en slapen in een natuurpark camping met alleen een toilet. Voor een behoorlijk bedrag. Tijdens het tekenen van onze kaart die we bij hebben, ziet bob uit zijn ooghoek een koala op een paar meter van onze tent voorbij komen. We achtervolgen hem en zien er vervolgens nog meer. Ongelofgelijk mooi het geld is er uit hahaha. In de avond vieren we sinterklaas met een pepernoten en chocoladekruidnoten en spelen kolonisten dobbelspel (dank u sinterklaasje).   Daarna rijden we door naar de 12 apostels de ‘highlight’ volgens velen. Ik vind het tegenvallen omdat het een grote touristisch gebeuren is wat daarvoor en daarna helemaal niet was. Maargoed daarna rijden we door en gaan we land inwaards voor een boardwalk door een mooi regenwoud zodat bob dat ook een keer zag. Daarna slapen we in port campbell langs een rivier het leven is zo slecht nog niet haha. 7 december  de laatste dag van de GOR we stoppen in warnambool,port fairy en cape nelson we rijden nog door en stoppen vlak voor het volgende hoogtepunt van onze trip: De Grampians. Op een simpele camping in Dunkeld zetten we ons kampement op. We worden er handig in. In de ochtend ontbijten we snel en gaan de grampians in, een soort blue mountains vond ik maar dan veeeeeel mooier. We stoppen op veel plekjes en maken een paar korte wandelingen en uiteindelijke zetten we in Halls gap onze tent op. We kopen een paar biertjes en dan komt er een groep wilde wallabys voorbij, dat is een kleine kangaroo. Bob vind het geweldig en dat is het natuurlijk ook wel. Met veel dingen merk ik dat ik het normaal begon te vinden het is dan ook heel fijn dat hij kwam en dat er weer wat besef bij mij kwam dat het natuurlijk ook super geweldig is haha.   9 december, ik wordt wakker en denk shit! De helft zit er weer op. Het gaat snel als het gezellig is. We rijden in 2,5 uur naar melbourne. Elke dag wou ik graag rond 5en klaar zijn met autorijden ivm de wilde dieren, bob geloofde me niet en dacht datt het allemaal wel mee viel. Nou de weg van halls gap naar melbourne gaf het mooie voorbeeld wel een stuk of 20 kangaroos, koala’s,wallabys en andere dieren lagen dood langs de weg die in de schemering of nacht zijn geraakt. Nu was hij heel blij dat ik altijd zo graag klaar wou zijn met rijden.   In melbourne zitten we vlak bij het centrum en gaan we in het zelfde hostel zitten als een paar mensen die ik ken van het hostel in sydney waar ik al een paar keer heb verbleven heel leuk. Volgende dag bezoeken we het ethidad stadion waar de dag ervoor nog AC/DC gespeeld heeft het is een multifunctioneel stadion voor verschillende sporten zoals rugby cricket en voetbal. Daarna pakken we de gratis tram naar de eureka tower voor een prachtig uitzicht over de stad. In da avond naar de foodmarket en naar het casino geweest waar 8 torens de grootste vuurballen van de wereld spuiten.    Toen door naar mount buller de mooiste en beste plek om te mountainbiken. Onderweg stoppen we nog lamgs Yarra Rangers NP voor een uitkijktoren en we proberen de boomerang van bob uit die hij gekocht had in de grampians. Aangekomen in mansfield dat onderaan  mount buller ligt neemt tim, ook weer iemand die ik ken, contact met me op en vraagt waar ik ben. Het blijkt dat we vlak bij elkaar zitten 1,5 uur is heel dicht bij ja! De volgende dag regelen we de mopuntainbikes en een busje die ons na elke rit de berg opbrengt omdat we gaan downhillen. In de avond komt tim we eten en drinken wat in een bar en gaan betijds naar bed omdat we de volgende dag de berg op gaan en tim gaat mee, gezellig!!   Mooie dag om te mountainbiken zon schijnt en we hebben er zn in. Om 9 uur zitten we al op de fiets. Om half 5 zijn we moe en helemaal voldaan van de super mooie tracks de lastige bochten en de hoge jumps. Bob en ik hebben ons ook nog gewaagd aan een internationaltrack wat het niveau black dimond heeft het allermoeilijkste niveau dat er is. Het lukt ons om er heelhuids vanaf te komen maar om nou te zeggen dat hij lukte, haha.   De volgende dag op naar de blue mountains. Het is niet zo mooi weer en dat nieuws berijkt ook nederland. Een kleine tornado is over sydney gegaan en heeft ook een stukje blue mountains meegepakt. We zaten gelukkig in een hostel maar die mochten we niet uit vanwege het weer. De dag erna is het droog en zelfs de zon schijnt weer. We gaan naar wat plekken en kopen een pas voor scenic world waar je met verschillende kabelbaantjes en trammetje de blue mountains goed kan zien.   En dan zit het erop we komen aan in sydney en slapen dicht bij het vliegveld. De volgende dag staan we om half 5 op en gaan we richting vliegveld. Daar ontbijten we en dan is het echt over. Wat een top tijd heb ik gehad en vond het super om weer eens met iemand samen te zijn die ik goed ken. Hij liep richting de douane en daar sta je dan weer helemaal alleen. Das wennen na 19 dagen. Maargoed ik breng mn spullen naar het hostel waar ik ook gestart ben met de auto en breng em daarna terug. In dat hostel heb ik 10 dagen gezeten, gelukkig kon ik nog wat werken bij het bedrijf waar ik al eerder heb gewerkt.   Kerst??? Kerst?? Is het zeker wel kerst???? Nee helemaal niet voor mij, heb het gevoel niet, geen luxe maltijd van thuis maar gewoon een saaie pizza. Had ik me hier nou zo op verheugd?? 1e kerst dag? Is het echt 1e kerst dag?? JAZEKER. Ik had me opgegeven voor een kerst brunch en wat bleek tafel leuk aangekleed op elk bord een knalbonbon champagne lekkere ham en kip. Helemaal top de rest van de dag met zn alle op het strand gelegen, gevoetbald en gezwommen helemaal top!   De dagen erna zijn niet zo bijzonder en helaas moet ik de 27e uit het hostel ivm de drukte. Op naar Kings Cross. Het hostel is niet je van het maar wel gezellig. Dan wordt het oud en nieuw en wat ga je dan doen? Juist met een groep oud en nieuw vieren. Nu de vraag waar? Ja duhh is sydney. Maar waar in sydney is nog de vraag. Er komen ongeveer 1,5 miljoen mensen met oud en nieuw naar sydney. Er zijn veel gratis plekken gecreerd die vanaf 8 uur in de ochtend al stamp vol zijn. Daar had ik en een paar andere geen zin in. Dus we doen iets geks. We kopen een vip ticket voor lunapark waar we frontseat uitzicht hebben op de brug waar het vuurwerk los barst. Op 31 december halen we onze ticket op en inderdaad overal al mensen. De rest van de dag lopen we te genieten van het weer, pakken een ijsje en zien hoe alle mensen hutje mutje op elkaar zitten. Wij hebben alle tijd omdat om half 7 de dear pas open gaat. Even omkleden en dan begint het feest al; we komen aan bij het park en daar staat een rij van ongeveer 1,5 uur. Wij mogen daar voorbij omdat we VIP tickets hebben. Een fantastische avond met gezelligheid ongelofelijk vuurwerk en super feestje rond  5 uur lig ik in me bed het was elke cent meer dan waard.   Dan nieuwjaarsduik op het beroemste strand van nederland. Met ongeveer 300 ipv 200 wat de nos zegt hebben we de duik gedaan en ja we trokken natuurlijk de aandacht. Leuk geregeld met daarna hollandse snacks en in de avond een hollands feestje in een bar.   Zo ik ben weer bij over 3 dagen vlieg ik naar nieuw zeeland.  Morgen en dinsdag nog werken en dan mogen we weer. Ik laat Australia achter. Maar ik kom terug. Ook voor mijn volgende blog.   Toedels.
>> meer lezen

En we mogen weer !!! (Sun, 29 Nov 2015)
Hier zijn we weer met een update. Het gaat over mijn werk, mijn komende trip en de feestdagen. Om te beginnen maar met het werk. Ik was de afgelopen 3 weken tuinman. Van tegels sjouwen tot cement maken en van snoeien tot verven. Heel divers veel leuker dan het uienplukken. Maar ik kan wel zeggen dat het zwaarder is dan het uien plukken. Gemiddeld half 6 opstaan om vervolgens rond 4 weer terug te komen. Dan neem je een duik in het zwembad, je kookt en drinkt nog een biertje. Daarna roept toch echt bed . Voor de rest heb ik nog de universiteit campus van sydney gezien samen met een oud studie genoot die hier in Sydney stage loopt. Voor de rest nog wat van sydney zelf gezien want dat is en blijft een hele mooie stad. Voor de komende 3 weken komt een goede vriend over vanuit nederland om samen richting Melbourne te rijden. We hebben een auto gehuurd en we zullen daar mee 18 dagen van sydney naar melbourne en terug rijden. Echt heel gaaf. Als we terug zijn in sydney gaat bob terug naar nederland en ik verblijf dan tot 6 januari in sydney voor kerst en oud en nieuw. Laten we het zo zeggen dat het bijna 3x zo duur is als normaal im sydney en dat is al niet goedkoop. Maarja dan zit je ook wel in het centrum van sydney op 5 minuten lopen naar de harbourbridge. En dan 1 januari de Dutchie nieuw jaarsduik. Met ongeveer 100 nederlanders een nieuwjaarsduik met kroketten frikandellen en natuurlijk Oliebollen. Ik moet die dag ook op foto gaan vast leggen super leuk om te doen. En dan 6 januari naar nieuw zeeland. Daarvoor heb ik al wat voorbereid namelijk weer een buspas maar nu voor heel nieuw zeeland. Zelfde concept als de oostkust alleen is er nu een tourguide op de bus die onderweg vanalles verteld.

Verder gaat het echt goed met mij. Voel me fitter ben happy en vooral kan ik het niet geloven dat alweer 1/3 van mijn reis erop zit. Veel plezier met sinterklaas en kerst enzo. Dan horen jullie over 3 weken wel weer hoe het geweest was. Voor nu goeie morgen!! Owja ik verdien ook bij als automonteur haha. Vandaag 2 meiden geholpen een band te verwisselen en die konden het niet laten om mij 20 dollar te geven. Haha
>> meer lezen

bril en uien (Wed, 04 Nov 2015)
Okeeeee dat is een hele tijd geleden. Maar ik heb dan ook niet stil gezeten. Na mijn laatste blog heb ik een hoop gezien en gedaan en vele ups maar ook een hele grote down gehad. Hoe dan ook ik ga beginnen waar ik geëindigd ben. Fraser island! Fraser is een van de grootste zand eilanden van de wereld. Het eiland is 120 km lang en 24 km breed. Na een kleine tas te hebben ingepakt en wat extra eten pakken we onze bakbeest. Een grote Toyota 4wd 4wd staat voor 4 wheel drive. Wat betekend dat alle wielen motorisch zijn aangedreven en dus meer kracht op het wegdek, in dit geval zand, kunnen leveren. Met 2 meiden en 6 jongen proppen we onszelf in de auto. Omdat ik de enige was met 4wd ‘ervaring’ moest ik beginnen. Die 4wd ervaring was de mulle, een sterk golfkarretje in Wales 7 jaar geleden. Het eerste stuk is gewoon op de weg op naar de ferry! Met een kleine tussenstop bij een heel bijzonder natuurverschijnsel wat 2 dagen geleden was ontstaan. Namelijk een sinkhole. Een sinkhole is een gat dat ontstaat doordat de aardkorst weg zakt door het oplossen van kalksteen in water. Aan de kust was er een ontstaan. Het was heel bijzonder omdat het aan het strand was. Het gat is 150m lang en 20m breed. Een heel stuk strand gewoon weg gespoeld. Op naar de ferry over het strand want de ferry zelf lijkt sterk op de boten die bij D-day zijn gebruikt. Het boottochtje geeft een mooi uitzicht over Fraser island en na 20 minuten komen we aan. De motor moet brullen werd er door de gids geschreeuwd in de walkietalkie. Daarna lange een lang stuk het binnenland in van het eiland in. Lastig maar heel mooi en leuk. Na een lang stuk te hebben gereden was er een wissel. Deze dag was toen al snel over op naar de camping. Mooi en luxe was het niet, maar wel heel gezellig. De volgende dag naar lake mckenzie en lake wabby. De volgende dag naar indian head, champagne Pools, Eli creek en the maheno shipwreck en als laatste een extra verwennerij een vlucht boven het eiland. Wow!!! De volgende dag nog wat rond gereden en toen weer terug naar het vaste land. Leuke mensen en mooi weer hebben deze tour heel mooi gemaakt.   Volgende dag op naar noossa een heel toeristisch badplaatsje. Hier heb ik in verhouding de duurste tour gemaakt die ik geboekt had. Kanoën over de everglades. Het was niet lang de natuur niet bijzonder en meer dan de helft van de tijd zaten we in een rondvaart boot. Zo dat was noossa. Niet echt mijn type plaats. Haha, hostel was wel prima hoor gratis bbq en pizza.   Daarna naar one of the big 5 namelijk Brisbane. Ik had minder goede verhalen er over gehoord, dus ik was heel benieuwd wat ik er van vond. Ik vond het fantastisch!! Mooie mix van oude en nieuwe gebouwen. Aardige mensen en een heerlijke stadse sfeer die ik wel gemist had. Mooie rivier met een ferry langs de stad waar je een mooi uitzicht hebt. Mooie lagoon. Prachtige cityhall met gratis tour in de klokkentoren. Ja drie dagen heerlijkvermaakt. Daarna naar surfers Paradise in gold coast. Een Miami de 2e. Hoge gebouwen lange stranden en veel surfers. Hier ontmoet ik een Zweed waarmee ik samen kerst en oud en nieuw ga vieren heel leuk. Dagje surfboard gehuurd en 3 dagen pretparken gedaan. Beginnen met Dream world mooi park leuke shows en hele goede achtbanen. Tis best druk maar alleen reizen heeft hier echt wel zn voordeel. Hooguit 10 minuten wachten en ik kan er al in omdat ze iemand zoeken die alleen is. Dag erop naar seaworld, een verkapt attractie park waar je voor elke achtbaan een kluisje moet huren. Weinig dieren geen bijzondere shows nee dit was niet wat ik er van had verwacht. Als laatste van de comboticket naar Wet n wild, een glijbanen park heel leuk heel veel te doen, maar niet als je alleen gaat. Bijna elke glijbaan moet je minimaal met 2 zijn. Dus eigenlijk een rustig dagje met aan het zwembad liggen en muziek geluisterd. Ook niet erg!!   Dan op naar byron bay het meest oostelijke punt van Australië. Heerlijke sfeer leuke cafeetjes en vooral relaxed. Ik ben hier dan ook een week. Naar nimbin geweest. Een plek waar hippies, Bob marley en bijzondere koekjes en extra dikke sigaretten worden verkocht. Leuke dag trip met een bbq. Dag daarna met een Belgisch meisje zeekayakken heel leuk. Dolfijnen gespot, minder mooi dan in Canada maar wel een leuke middag tot we terug komen aan de kust. Door de hoge golven slaan we om en verlies ik mijn bril. Na een kwartier te hebben gezocht gaf ik de moet op. fijn!!! Ik loop nu dus al bijna 3 weken met m’n zonnebril op. Volgende dag met mijn kamergenoten met de auto naar de vuurtoren om de zonsondergang te zien heel mooi!! De volgende dag kwam ik een muziek winkel tegen. En als fanaat loop je dan even binnen. Ik besluit iets geks te doen. Ik koop een ukelele omdat ik het muziek maken echt heel erg mis.   Omdat byron een van de laatste plaatsen voor Sydney is ben ik langzaam opzoek gegaan naar een baantje. Via het Belgische meisjes heb wat gevonden. Een koffiekraam tijdens de super 600 een race evenement in gold coast. En dit is het punt waar de ellende begint Ik boek een hostel en een busticket terug. De dag voordat ik zou vertrekken krijg ik een belletje dat ik niet hoef te komen omdat ze geen vergunning hebben gekregen. Fijn!! Gelukkig had ik het hostel nog niet betaald en kon ik dat gratis cancelen. In de tussen tijd had ik farmwork gevonden in gatton. Een plaatsje 150 km van brisbane land inwaarts. Opnieuw een bus ticket gekocht. Aangekomen in gatton opzoek naar een snip (joekelse tuinschaar) en wasmanden. Jaja eigen materialen moeten kopen om uien te gaan plukken. Ik had dat alleen gedaan omdat ik verwacht had dat ik ongeveer 120-160 dollar per dag zou verdienen. Ik bel de camping want die zou me ophalen. Nou mooi niet, een taxi dan maar. Wist ik veel dat die camping nog 32 km van gatton vandaan was in de middel of nowere. 80 dollar neer gelegd om er te komen maar goed. Uiteindelijk heb ik er 10 dagen gezeten 15 uur gewerkt en 72 dollar verdient. Vlak voordat ik weg ging was het op het nieuws dat backpackers in Australië worden uitgebuit. Ik dacht toen nog nou dat gaat mij niet overkomen. Nou mooi wel dus. In totaal 500 dollar armer aan materialen vervoer en verblijf, 10 dagen verspilt van mijn visum en een hoop irritatie. Ik wilde weg en gelukkig waren er 2 Duitse meiden waarmee ik naar byron bay kon gaan. Fijn dacht ik….   Aangekomen in byron bleek alles vol te zitten geen plek in hotel hostel of motel. Dan maar de bus naar Sydney. Na een fijn gesprek met mam omdat ik er helemaal doorheen zat kon ik gelukkig nog de nacht bus naar Sydney pakken. Alleen ik met m’n stomme kop vol teleurstelling boosheid en moeiigheid vergeet ik de klok een uur vooruit te zetten new South Wales is een uur later dan queensland oke wat nu?? Gelukkig had de manager van de camping waar de meiden stonden mij zien bellen naar wel 30 plekken. Hij bood mij een cabin aan die normaal niet voor backpackers zijn voor 60 dollar ipv 100. Het is 2x zo duur als een normale nacht maar goed dit was het enige. Heel behulpzaam geven ze mij lekkere handdoeken wat snoep vanwege Halloween en brengen ze m’n spullen naar de cabine.   Volgende dag besluit ik nog een nacht te blijven wel in een goedkoop hostel omdat byron echt leuk is. Aangekomen in mijn kamer kwam er een paar uur later een Australiër binnen zetten. Met een gitaar!! Samen beginnen we muziek te maken want na 10 dagen in gatton zonder werk mag ik van me zelf zeggen dat het ukelele spelen al best aardig lukt. Drinken wat biertjes en de volgende dag vertrek ik naar Port macquarie. Waar hij de volgende dag ook naar toe komt. Na een busrit van 7 uur kom ik in de avond aan. Maak wat spaghetti en hebben in de avond een quiz veel lol en gezelligheid. Volgende dag maak ik de coastalwalk een mooie wandeling van 3 uur. Rond 12 komt Ben de Australiër van byron binnen. we eten wat en dan is het tijd voor laser quest!!!!!!!!! 2 potjes 3 teams en 2 keer gewonnen. Overall 1x 2e1x 3e . In de avond poolcompetition, fifa en een film. Vandaag naar het koala ziekenhuis en vanavond vertrek ik naar de laatste plaats Newcastle.   Vrijdag ben ik terug in Sydney. Na bijna 3 maanden terug naar waar het allemaal begon. Ongelofelijk wat gaat het snel. heel veel ups maar ook een down gehad. hoe dan ook ik lk kan me hier nog zeker 9 maanden vermaken. Ik hoop dat deze lange blog veel goed heeft gemaakt voor het lange wachten. Groetjes!!!!

Bus, bus en nog meer bus (Sun, 27 Sep 2015)
Zaterdag 19 september om 10 uur uitgechecked klaar om aan boord te gaan van de New Horizon. Een groot zeiljacht waar ongeveer 30 mensen op passen. Maar dat kan pas om 2 uur. Eerst maar even een kop koffie en een ontbijtje halen bij de macca’s, de Mac Donald die hier zo wordt genoemd, daarna nog naar de bottleshop om een box goon te halen. Goon, je zegt goen, is wijn wat nog enigszins te betalen is qua alcohol. Bier is hier rond uit duur. Gemiddeld is het bier 3x zo duur als in Nederland. Maar goed, omdat de boot 2 dagen later vertrekt dan verwacht hebben we gratis opslag van onze back pack en een ritsloze tas gekregen van het tourbedrijf. Nadat we de spullen hebben weggebracht naar de haven van airlie Beach. Je kan wel zien dat het goed gaat met de mensen hier. Meters lange jachten met logomatjes ervoor liggen rijen dik in de haven. Nadat we een korte briefing hebben gehad gaan we aan boord. Mooi onderhouden en ruimte genoeg. 1estop turtle bay, waar we de tijd krijgen om lekker te zwemmen, tevens is het ook de plek war we de nacht doorbrengen. Weer heel veel sterren gezien. De volgende ochtend door naar het meest gefotografeerde strand van de wereld. White haven Beach, en inderdaad het wit en lijkt ook wel de plek waar je voor altijd zou willen blijven. We verblijven er voor 3,5 uur. Zwemmen, voetballen en andere spelletjes doen we met het zusterschip de Atlantis clipper. Daarna door naar tongue bay om te snorkelen. Nog nooit zoveel tropische vissen bij elkaar gezien. Was heel indrukwekkend. Toen door naar saba bay voor een 2e snorkel weer erg mooi. De nacht ook doorgebracht met vele drankjes. Leuke groep met veel verschillende nationaliteiten. Toen de volgende ochtend nog een duik gedaan in stonehaven en dat was toen de laatste plaats. Na 2 dagen op het water te zijn geweest eindelijk weer het vasteland. Die avond nog een afterparty gehad en toen was de trip echt over. De volgende dag moest ik eigenlijk om 10 uur uitchecken. Ik werd om 9 uur wakker en dacht gelijk, ik boek nog een nachtjes erbij. Voor de rest van de dag heerlijk aan het lagoon gelegen!! Volgende ochtend de bus naar Rockhampton genomen. De meeste mensen gaan door naar rainbow Beach maar Ik ben nu eenmaal niet van de lange afstanden in de bus zitten. Alsnog een trip van 6,5 uur. In de avond aangekomen werd ik opgepikt door een busje van het hostel. Ik vroeg of ik ergens goed kon eten, nu wist ik dat de staat queensland de vleesstaat was, maar in rockhampton zit een steakhouse/hotel waar ze de lekkerste steaks uit de buurt verkopen. En inderdaad het was heel erg lekker. Maar nog bijzonderderderderder was, was de enorme stal achter het steakhouse. In die stal was een arena gemaakt voor het stieren rijden een grote sport in de outback. En heel toevallig was er op die avond een training voor een wedstrijd die ervan zat te komen. Erg leuk om te zien. Volgende dag naar de dierentuin en botanica garden geweest die beide gratis te bezoeken was. In de botanical garden was een boom die de sausaceboom wordt genoemd. De worsten boom. Er hingen dan ook grote “worsten” in de boom. Die worsten zijn fruit die olifanten in Afrika eten. Leuke dag waarin ik eens weinig geld heb uitgegeven en toch veel heb gezien, meer dan ik had verwacht was rockhampton super leuk! En de volgende dag, nou ja dag, half 4 in de nacht jawel de bus. Gelukkig nu wat korter, geen 6,5 maar jawel 4,5 uur Een takke end voor ons inNederland een klein pisstukje voor hier, de plaats Bundaberg. Bundaberg is de plek waar de distilleerderij staat waar de bekendste rum van Australië wordt gebrouwen. Rond 8 uur in de ochtend kom ik aan. Ik merk dat ik kapot ben. Helaas moet ik 20 minuten lopen naar mijn hostel nog moeier kom ik aan om in te checken. Kan ik ook nog 15 minuten wachten eer dat de receptie open gaat…. Eindelijk inchecken. Ik vraag aan de vrouw achter de balie hoe ik de volgende dag m’n sleutel kan inleveren omdat de bus om hal 8 vertrekt. Toen kreeg ik het fijne antwoord terug, dat kan niet. Nu kon ik dus opzoek naar een ander hostel. 20 verder aangekomen bij een ander hostel, maar die zat vol. Gelukkig was er een ander hostel een 100 meter verder waar ik terecht kon en ook vroeg kon uitchecken. Ik betaal 30 dollar, het meeste wat ik tot nu toe voor 1 nacht heb betaald, en kreeg de sleutel. En toen kwam ik in de grootste tyfuszooi terecht die ik ooit heb gezien. Vloer was bruin van het zand van het land overal liggen kleren en afval en het stapelbed viel bijna uit elkaar. Te moe om te klagen maak ik m’n bed op en plof neer, ff uitrusten. Om 11 uur wordt ik wakker en ga richting de distilleerderij. De reden dat bundaberg niet heel erg bekend is in Nederland komt omdat 90% van de productie verkocht wordt in Australië een 5% in nieuw-Zeeland en de overige 5 in de rest van de wereld. Toch hebben al een aantal rum soorten internationale prijzen gewonnen. Na een tour van een uur kregen we de mogelijkheid om 2 rum soorten te proeven, heerlijk. Sorry Erica en Emiel, geen foto bewijs van omdat alle elektronische apparaten niet mee mochten tijdens de tour ivm explosie gevaar door de alcohol dampen in de lucht. Daarom maar met de XXL fles op de foto. Wil ik terug naar het hostel heb ik net de bus gemist, het was gewoon niet zo mijn dag. Gelukkig heb je hier hele vriendelijke en behulpzame mensen. Ik steek m’n duim in de lucht en echt 10 seconden later zat ik in een auto die me voor het hostel afzette. Met de mac in de buurt wint het om daar te eten(ook wel omdat de keuken ook niet schoon was in het hostel). Volgende ochtend naar Harvey bay met hopelijk weten jullie het, jawel de bus. Gelukkig komen we richting nederlandse tijden namelijk 2,5 uur. Daar ook 1 nacht verbleven, er was niet veel te doen, wat misschien ook wel goed was. Nu in rainbow Beach waar het ook relaxed is. Morgen de briefing voor de tour van dinsdag namelijk: Fraser island een zand eiland waar ik 3 dagen en 2 nachten met een 4wd over heen zal scheuren. Voor nu goede morgen en tot over een week. Foto’s volgen ik ga nu eten dus misschien vanavond of anders morgen.
>> meer lezen

Yeehaaaaa!!! (Thu, 17 Sep 2015)
Na 2 weken toch maar weer eens een blog schrijven, want er is weer een hoop gebeurt. Mijn laatste blog eindigde vlak voor het Great barrier reef (gbr). Dus daar zal ik nu ook maar mee beginnen. Vroeg op omdat we al om 8 uur de haven van Cairns zouden verlaten. De rumrunner, een klein zeiljacht wat wegvalt tussen de luxe en grote motorboten van de andere tours, ligt klaar om te vertrekken. De reden dat ik juist voor dit zeiljacht heb gekozen is omdat het een veel kleinere groep aan boord kan hebben dan de rest. Hierdoor is er meer persoonlijke aandacht en heb je sneller contact met de hele groep. Onze groep bestond uit 9 mensen terwijl de grote jachten er een stuk of 30 mee kunnen nemen. Maar goed na een tocht van 3 uur eindelijk aangekomen op de eerste stek. Tijdens die 3 uur kregen we een welkomst drankje en introductie hoe de 2 dagen zouden gaan verlopen. In totaal zouden we 5 plekken bezoeken. De snorkelaars, waar ik dus onder val want duiken zit er voor mij niet in helaas. Voor de gene die het niet weten:   Mijn droom was om mijn padi, je duikbrevet, te halen op het gbr. Daarvoor had je een dokters verklaring nodig. Die ik al in Nederland bij een sportarts moest gaan krijgen. Na een heleboel checks van longen, spieren, ogen enz. Was de laatste vraag. Heb je nog oorproblemen?? Nu kan ik zeggen dat ik het niet als een probleem zie, maar ja ik ben rechts volledig doof. Nu is de kans aanwezig dat als je gaat duiken doof wordt. Dit kan gebeuren als je je oren moet klaren, het poppen van je oren als je een tunnel in rijd of tijdens het stijgen en dalen in een vliegtuig. Toen ik dat hoorde, ja hahaha hoorde heel grappig, was het voor mij al duidelijk dat ik nooit zal kunnen gaan duiken. Maar het GBR is de plek om te snorkelen, dus geen paniek J. Terug naar de rumrunner.   De reefs zijn goed zichtbaar doordat het heel erg aan het oppervlak van het water ligt, afhankelijk van het tij waren de reefs ongeveer 0,5 meter tot 3 meter onder het wateroppervlak. En wat je dan te zien krijgt is niet te beschrijven. De foto’s zijn leuk hoor, maar om daar tussen de 10-tallen tropische vissen te zwemmen, de vele kleuren en vormen van het koraal te zien is ongelofelijk. Elke plek die we bezochten was weer anders. De reefs zijn een soort torens, een reef kan zo maar stoppen en 10 meter onder je zie je dan pas weer de bodem. Tijdens een van de momenten dat ik in het water lag en een stuk door het diepe zwom, kwam er opeens een haai de hoek om zetten. Nee die die van jaws en nee niet die gemuteerde van Deep Blue Sea, maar een reefhaai een haai van ongeveer 1,5 meter. Heel mooi om die te volgen. Na 3 plekken bezocht te hebben was het voor mij klaar. Een heerlijke avond op zee met gezellige mensen. Rond een uurtje of 1 naar bed, nou ja naar bed. Een dun matrasje uit de hut heb ik naar buiten gesleurd en op het dek ben ik slaap gevallen met een sterrenhemel……. Dat moment ik de plek die sterren, was een moment wat ik nooit meer zal vergeten.   De volgende ochtend om kwart voor 7 werd ik wakker. Ochtend duik!! De zon kwam op en dan is het reef weer anders. Het licht wauw. Maar goed ik zal jullie niet verder jaloers maken. Na 2 dagen en nog een nachtjes in Cairns op naar mission Beach met de greyhoundbus.   Greyhound is een bedrijf die verschillende tickets aanbieden voor vooral de oostkust. Ik heb een hop on hop off ticket. Een ticket waarmee ik onbeperkt van Cairns naar Sydney kan reizen, en stoppen waar ik wil en wanneer ik wil. Mission Beach is niet echt een plek waar je wil zijn, uitgestorven gewoon. Dat wist ik ook wel maar anders had ik een bus reis van 7 uur gehad en nu 2x 3,5. Na 2 nachten daar donderdag 10 september naar Townsville (gefeliciteerd pap).   Townsville is een mooie plaats met een heuvel berg geval ding vlak naast mijn hostel, die ik erop uithad gezocht omdat ik graag die hevel berg geval ding wou beklimmen. Ik wist van die heuvel berg geval ding door mijn lonely planet boek. Een boek met allemaal info over de plaats waar wat te doen is en waar je goed kan slapen. Heel handig dus.   Die avond onverwachts de heuvel berg geval ding beklommen samen met een kamer genoot. Dag erop ben ik het 2 km lange strand afgelopen om het fort te bekijken. In 1942 heeft voor de kust van Australië de coralsea war afgespeeld tussen Australië en japan. Japan was in die tijd ongeslagen op het water en in de lucht maar in dat jaar was Australië samen met Engeland erin geslaagd om Japan sinds jaren weer te verslaan. Erg leuk is dat dit gewoon gratis te bezoeken was. En ongelofelijk mooi onderhouden was.   De dag erna op naar magnetic island een heel mooi eiland waar iedereen iedereen kent. Ik koop een kop koffie bij een kleine stand er waar er allemaal munten en briefjes hangen van verschillende landen. Ze had nog geen 2 euro munt, die ik nog in m’n portemonnee had zitten in ruil daarvoor gratis koek erg lekker. Aangekomen bij het hostel heb ik de rest van de dag in de hangmatten gelegen beetje lezen en een muziekje geluisterd. Dag erna scooter gehuurd om heel het eiland te bekijken. Veel weg is er niet 12 km langs een klein deel van de kust. De rest is nationaal park. Normaal kan je heel mooi snorkelen maar het heeft de afgelopen dagen en ook nu veel gewaaid. Dus dat had geen zin. Toch veel gezien en een mooie wandeling gemaakt naar het een na hoogste punt van het eiland waar ook een zend en wacht toren was voor de coralsea war.   Terug naar het hostel om wat te eten kom ik in mijn drom weer nieuwe mensen tegen 3 meiden. Samen eten we wat en ik vraag wat ze de dag erna zouden gaan doen. Dat zou mijn laatste ochtend op het eiland zijn. De meiden wisten het eigenlijk niet. Dus ik gaf ze de tip om een barbier  car, ja een roze kleine barbier auto met geen dak en geen deuren, te huren. Vonden ze een goed idee. Zo goed dat ze vroegen of ik mee ging. Nou dat hadden ze geen 2 keer hoeven te vragen. Heel het eiland de volgende dag weer gezien en rond een uurtje of 6 de ferry terug naar Townsville genomen.   Terug in townsville een ander hostel geboekt wat dichterbij de busstop was. Kom ik in m’n kamer een oud kamer genoot tegen en wat bleek we hadden de zelfde bus en nog leuker de zelfde tour rond de whitsundays, google dit echt even.   Nu hier in airlie Beach, de stad bij de whitsundays, maak ik weer lekker gebruik om niks te doen. Overdag bij het lagoon en in de avond een biertje drinken. Heerlijk!! Vandaag eigenlijk de tour maar die is gecancelled pmdat er onderhoud aan de boot was dus is de tour verplaatst naar zaterdag. 2 dagen langer hier dan gepland en dat is heeeeeeel vervelend. Haha   Groetjes toedels de ballen houdoe later cu au revoir en dag.

Backpacker keuzes... (Fri, 04 Sep 2015)
En zo zie je maar dat het backpacken elke dag weer wat nieuws geeft. In mijn vorige blog schreef ik nog dat ik een auto zou gaan kopen en daarmee zou gaan rond rijden, nu zit ik inmiddels al weer een week in het noorden van Australië namelijk de plaats Cairns. De reden dat ik deze stap heb gemaakt is omdat ik geen auto kon vinden in Sydney en ook de plannen met een van de andere backpackers niet zag zitten. Hij wilde heel graag naar Melbourne nog meer in het zuiden van Australië helaas is het daar op dit moment nog gewoon winter (lees rond de 10 graden). En daarnaast als we dan uiteindelijk naar het noorden zouden reizen is het hier regenseizoen, in het noorden kennen ze geen winter. Dus dat zou dan betekenen dat ik altijd slecht weer zou hebben gehad. Maar goed terug naar Cairns waar ik zit. Het hostel waar ik op dit moment zit wordt als een van de leukste hostels van aussie genoemd, en dat is het ook. Het is namelijk meer een resort dan hostel het heeft een groot zwembad met waterval. Een enorme bar en discotheek.   Cairns is een plaats dat aan het Great barrier reef (gbr) ligt. Het GBR is het natuurverschijnsel waar Australië om bekent staat. De eerste dagen heb ik vooral gebruikt om uit te rusten. Want daar had ik eigenlijk de eerste week geen tijd voor gehad. Na 2 dagen ben ik naar peter pan geweest. Nee niet de film maar een tourbedrijf, die tour bedrijven zitten hier om de 10 meter, om alle tours te gaan boeken die ik langs de oost kust wou gaan doen. Een hele boel dingen kan ik je vertellen. Maar wat dat is hoor je wel in mijn volgende blogs als ik dat ook daadwerkelijk heb gedaan.   Afgelopen maandag had ik dan ook mijn eerste tour. Namelijk Cape Tribulation. Dat is de enige plek in de wereld waar 2 grote natuurverschijnselen elkaar grenzen. Namelijk het regenwoud, jaja Australië heeft ook een regenwoud, en het GBR. We begonnen de trip met een lange bus trip. Onderweg komen we langs port Douglas. Bij port Douglas ligt een eiland waar je alleen kan verblijven als je je steven spielberg of George clooney heet. Je betaald daar namelijk 24.000 dollar per nacht om daar te verblijven. Uiteindelijk stopte we bij het regenwoud. Daar kregen we een rookdoop van een Aboriginal. Die doop stond voor veiligheid in het regenwoud en een goede reis in aussie. Daarna liet hij 2 planten zien. 1 plant wordt gebruikt als hecht materiaal. Als je een snee hebt en je gebruikt die plant is de woont binnen 10 seconden dicht. De andere plant wordt de was plant genoemd. De reden: de bladeren worden gebruikt om te wassen, er kwam ook echt “sop” vanaf. De takken worden gebruikt voor de tanden te poetsen. Er kwam een hele sterke mint geur vanaf. Daarna dus het regenwoud wat heel erg mooi. Vervolgens weer de bus in, op naar de daintree river voor een krokodillen tocht. En ja we hebben ze gezien. De grootste die we zagen was niet heel groot 2,5 meter. Daarna nog naar een ander stuk regenwoud gezien.   De dag erna had ik een watervaltour. Hoop watervallen, weer regenwoud en een hoop gezelligheid. Zie de foto’s voor het resultaat. Het enige bijzondere wat er te vertellen is dat we naar de waterval zijn geweest waar de herbal essences reclame is opgenomen. Heel erg mooi.   Woensdag heb ik geraft, varen over een wilde rivier in een opblaasboot, het was niet alleen raften maar xtreem raften. Er zat namelijk ook Cliff jumpen en rapid swimming. Het rapid zwemmen was heel bijzonder. Het is het zwemmen door de stroomversnellingen en kleine watervallen. Bij een van de watervallen bleef je 15 seconden onder water. Dit kwam door de grote zuig kracht die het water had.   Gister zijn er 2 nederlandse gasten op de kamer er bij gekomen. Erg gezellig!! Vandaag wasdag en dan zaterdag eindelijk snorkelen in het GBR mede mogelijk gemaakt door mijn lieve neven en nicht aanhang en broer!! Cu! ps foto's volgen

>> meer lezen

Wat een start. (Sun, 23 Aug 2015)
Nou daar zijn we dan, sinds donderdag in Australië. Als heel mijn reis zo snel gaat als deze dagen ben ik zo weer terug. Maar laten we maar beginnen met het begin. De reis naar Bangkok was lang, 10,5 uur was niet bepaald leuk te noemen. Na een korte stop door voor een vlucht van 4 uur naar Taipei was een stuk sneller voorbij. In Taipei was er een hotel geregeld, wat erg prettig was. Helaas zaten we in een van de buitenwijken van de stad dus was er niet echt wat te beleven toch zijn we er even uit geweest. Slapen had er tot nu toe nog niet ingezeten dus ik hoopte heel erg dat ik dat in het vliegtuig richting Sydney kon doen. Helaas was er precies voor mij een Chinees stel met 2 jankt baby’s gaan zitten. Op het moment dat het stil was en bijna in slaap viel begon 1 van de 2 weer te huilen.   Helemaal kapot aangekomen in Sydney, ja ook in Aussie was mijn visum goed aangekomen, reden we in een bus gelijk door om ons even goed door te laten dringen dat we echt in Sydney zijn. We stopte op een 200 meter van het Sydney opera house en de harbor bridge. Wat was dat indrukwekkend. Wat ik zelf bijzonder vond en daardoor nog meer besefte dat ik daadwerkelijk in Sydney was. Was de skyline naast de 2 beroemdste objecten van Sydney.   Daarna direct door naar het hostel waar we nog veel info hebben gekregen over de afgelopen dagen. De volgende dag weer vroeg op de regel dag! Bankrekening geopend een paar andere belangrijke zaken geregeld om goed op weg te kunnen in down under!   Gister zijn we naar de Blue Mountains en naar het featherdale wildlife park geweest. Wat een natuur en wat een dieren. Adembenemende watervallen en uitgerekte valleien. Vandaag stond een wandeling op de planning maar door regen is die gecanceld daarom een rust dagje gehouden in het hostel ook heel erg lekker! Morgen krijg ik m’n eerste surfers dus ik ben benieuwd.   Wat voor de rest heel erg opvallend is is dat iedereen hier heel vriendelijk en behulpzaam is. Ook in het hostel is een geweldige sfeer. Vandaag nog gepoold met een Braziliaan en een Canadees die heel toevallig uit whistler komt waar ik 2 jaar geleden op vakantie ben geweest. Biertjes worden uitgedeeld en er wordt enorm veel gelachen.   De komende dagen zijn nu zonder activiteiten en ook zonder de australian backpackers crew. Ik blijf in het zelfde hostel om nog wat van Sydney te zien en om opzoek te gaan naar een auto. Daarna is nu het plan om naar Melbourne te rijden. Maar dat kan ook zomaar weer veranderen. Hopelijk is het bij jullie ook allemaal goed. Toedels!!!

de teller staat op 1. (Mon, 17 Aug 2015)
En morgen dan is het zover m'n tas staat naast m'n bed ingepakt. 15 kg, dat is wat ik het komende jaar ga mee zeulen om te kunnen overleven in de outback. Drumstel ingepakt, man wat ga ik het muziek maken missen, en voor de rest hier en daar lege plekken waar normaal spullen staan als ik niet zo debiel was geweest om dit te gaan doen. Ik kijk rond en bedenk me dat ik in deze kamer 23 jaar gewoond en geleefd heb. En dat is heel raar dat dat nu ophoud, ja ik weet dat het voor een jaar is maar toch. De afgelopen weken was ik maar met een ding bezig aftellen. Ik had van te voren echt niet verwacht dat het mij zo bezig hield. Misschien komt het doordat ik het hier in nederland veels te leuk heb. Vele vrienden waarmee ik met iedereen een andere band heb. Met de een vele avonden stappen en de ander zie ik om te sporten. Ik ga al die momenten echt missen. Ook van de familie die ik misschien niet allemaal even vaak zie heb ik afscheid genomen. Met kerst en oud en nieuw zal het wel even wennen worden. Maar ik ben er wel achtergekomen de laatste weken dat jullie veels te veel voor mij betekenen. Dus ik kom wel terug hoor. Daar moeten jullie je geen zorgen over maken. Haha. Toch heb ik er enorm veel zin in.  Vorige week kennis gemaakt met de groep waarmee ik de 1e 5 dagen zeker mee zal optrekken en misschien wel langer wat mij heel erg gezellig lijkt. Iedereen heeft zijn eigen idee van Australië maar toch hebben we allemaal het zelfde doel. Een geweldige tijd in Australië beleven. Ik hoop dan ook dat dat voor hun maar ook voor mij zal gaan lukken. Morgen om kwart over 2 in de middag zal ik weg vliegen van thuis,vrienden en familie. Ik weet wat ik achterlaat maar ik weet hopelijk ook wat er voor mij ligt. Ik zeg tot over een jaar!! En blijf mn blog volgen :-)
>> meer lezen

I'm going on a adventure!! (Sun, 31 May 2015)
Zoals de meeste van jullie wel weten ga ik voor een jaar naar AUSTRALIË & NIEUW ZEELAND WHAAAAAA!!! Gelukkig heb ik al een hoop geregeld om daar naar toe te kunnen. Om te beginnen en wat ook het allerbelangrijkste is, is een visum. Het visum wat ik heb aangevraagd is een Work and Holiday visum. Dit visum is helemaal gericht op backpackers. Met dit visum mag ik namelijk een jaar in australië verblijven en daarnaast werken.  Gister middag heb ik ook eindelijk mijn ticket geboekt. Pffhh wat een geld maar wat krijg ik er een hoop voor terug. Ik heb namelijk een groepsreis starterspakket geboekt. Dit heb ik gedaan via Australian Backpackers. In dit pakket zitten een heleboel extra's die ik ook zal uitleggen. Het allerbelangrijkste is de vliegticket. Ik zal op 18 augustus om 14:00 vertrekken vanaf schiphol samen met 19 andere backpackers. Vervolgens zit ik 11 uur in het vliegtuig richting bangkok. Daar hebben we een korte stop om er voor te zorgen dat we niet neerstorten omdat de kerosine op is. Dan vliegen we door naar taipei. Daar kom ik om 11 uur in de ochtend plaatselijke tijd aan. Er is dan een hostel geregeld omdat we pas om 11 uur in de avond pas weer gaan vliegen en dat is tevens de laatste vlucht. Een reis van 9 uur en dan sta ik er eindelijk: Sydney plaatselijke tijd 10:15 Daar staat dan iemand van de organisatie. die hebben een programma voor 4 dagen. De aankomstdag is vooral rustig aan want na een reis van 2 dagen ben je ook wel gesloopt. Dag 2 wordt de regeldag genoemd op deze dag krijg ik een heleboel informatie en spullen. Zo is een bankrekening voor me geopend ik krijg een sofinummer en sim kaart. Daarnaast gaan we naar een garage waar je de mogelijkheid krijgt om er ook een te kopen. Ook krijg je uitleg waar je op moet letten als je een auto wilt gaan kopen. Super handig dus!! Dag 3 gaan we vooral dingen bekijken. We gaan naar de blue mountains een natuurgebied dichtbij sydney. En we gaan naar een reservaat wat veel weg heeft van een dierentuin. Dag 4 staat in het teken van surfen. We krijgen een gehele dag les. Dus hopelijk kan ik na die dag ook een paar x een surfplank huren om te gaan surfen. Dag 5 is de laatste dag en worden we uitgezwaaid door de organisatie. Vanaf die dag ga ik zelf mijn eigen route bepalen. Dat ligt nu helemaal open. Dat komt vooral omdat we met een grote groep gaan kan het zomaar zijn dat ik met een van hun een route ga doen. Maar verlopig duurt het nog 79 dagen tot dat ik in het vliegtuig zit. Plannen voor nu: afstuderen, Concert at Sea, jochem meijer en lekket genieten van jullie!!  Ik zal deze blog proberen bij te houden maar wifi is er niet altijd in australië. Tevens zullen er ook foto's verschijnen van de reis op deze website. Dus blijf mijn website checken als je wilt.  Ltrzzz!! Siebren